Et medlem af Facebook gruppen Kreidler Klubben, har delt en spændende korrespondance mellem ham og Færdselsstyrelsen. Der er plads til fortolkning, men alt i alt, er det overordnede svar vist et JA!
(UPDATE: Peter har kommenteret og uddybet dette indlæg – se det nederst på siden)
Mail til Færdselsstyrelsen
Jeg har spørgsmål vedrørende hjemtagning af knallert stel fra Tyskland til brug som lille knallert i Danmark. Stellet er af mærket Kreidler Florett.
- Hvorledes skal jeg forholde mig ved import og anvendelse af et sådan stel fra udlandet? Er der noget i ovennævnte der forhindrer anvendelse af et importeret stel?
- Skal stellet gennem en form for godkendelsesprocedure for anvendelse, og i så fald hvilken?
- Skal der hugges nyt stelnummer i stellet, eller kan det udenlandske stelnummer anvendes? Da den tidligere importør, som havde importen af Kreidler med fabrikantkode ”WJA” ikke længere eksistere, kan jeg ikke umiddelbart se dette er nødvendigt.
- Såfremt der anvendes en konstruktivt ændret motor, hvorledes er køretøjet så kategoriseret?
- Hvorledes er reglerne i øvrigt såfremt man ønsker at importere en Tysk Kreidler, som efterfølgende skal godkendes som stor knallert, altså kategorien knallert 45?
Læs hele svaret herunder.
Svar fra Færdselsstyrelsen
Kære Peter
Vi kan ikke fortælle dig, hvordan du skal gøre med import (moms, told, mv.), da det henhører under SKAT. Men om dine øvrige spørgsmål kan jeg fortælle følgende:
Gamle knallerter skal ikke godkendes ved syn og registreres. Derfor kan du heller ikke bruge flere af de punkter, som du har fundet i Vejledningen om syn af køretøjer, hvor det jo handler om ”registrering” (gamle knallerter skal ikke registreres).
Hvis knallerten (stellet) og motormærkning, stelmærkning og øvrige specifikationer m.v. ser ud som på TUM-godkendelsen, så vil din knallert være lovlig, og du kan henvise til TUM-godkendelsen, hvis du bliver standset af politiet.
Hvis du bliver standset af politiet, og knallerten i det væsentligste svarer til TUM-godkendelsen, men motoren er tunet, vil den fortsat blive anset som en knallert (men tunet, og man får en bøde – hvis flere gange bliver knallerten konfiskeret). Hvis den ikke længere rigtigt ligner den TUM-godkendte knallert, vil det blive anset som en motorcykel, og så får man bøde for at køre på en uregistreret motorcykel og eventuelt uden korrekt kørekort (og bliver idømt at betale registreringsafgiften m.v. – det er et SKAT-spørgsmål).
Knallerten kan i praksis ikke godkendes som en knallert 45 (stor knallert), da der ganske givet er en række bestemmelser gældende for sådan nogle, som den ikke opfylder (støj, luftforurening, mærkning, forebyggelse mod tuning).
Men den kan godkendes som motorcykel. Ofte er de jo netop født som motorcykel med 5,5 hk og topfart på cirka 85 km/t. Men forudsætningen er, at der foreligger en udenlandsk registreringsattest for motorcyklen. Hvis dette er ok (f.eks. fra Tyskland), så vil den kunne synes og registreres uden yderligere dokumentation (men skal så lige via SKAT og eventuelt betale en registreringsafgift).
Hvis der laves konstruktive ændringer på køretøjet i forhold til den udgave, som blev udleveret af fabrikken og registreret i udlandet, skal du til synet medbringe dokumentation fra fabrikanten eller dennes repræsentant om, at fabrikanten står inde for de foretagne ændringer.
Du kan læse om import af brugt motorcykel på side 575 og 579 her:
http://www.fstyr.dk/~/media/3E739FC3448E4A76B566B2765DB08A48.pdf
Venlig hilsen
Peter Dyrelund Ingeniør
Sorsigvej 35
DK-6760 Ribe
Tlf. +45 7221 8899
info@fstyr.dk www.fstyr.dk
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
TS2060102-00379
Se også hele korrespondancen i PDF format:
3. april 2020 at 21:38
Hej
Blot til information, jeg er den der har skrevet til Færdselsstyrelsen, og fået ovenstående svar.
Jeres tolkning af at det er et “JA” er helt korrekt.
Vær dog opmærksom på at det JA gælder for TUM-typegodkendte knallerter til og med 31/12-1979. Det er vigtigt at holde sig for øje, i denne periode er der tydeligt beskrevet at “stel og hjul ikke er omfattet af godkendelsen”. I godkendelsen står der derimod hvilken steltype motoren må anvendes på.
For typegodkendelser under DK-K/DK-M står der i typegodkendelserne at stellet skal være mærket med DK-K-XXX, svarende til typegodkendelsen for den enkelte model. Derfor er import ikke muligt, da ingen udenlandske knallerter har denne mærkning
Jeg håber det har været med til at uddybe tolkningen lidt.
/Peter
11. april 2020 at 21:48
Hej Peter
Tak for din kommentar og uddybningen af emnet. Jeg opdaterer artiklen herover med henvisning til din kommentar.
Mvh, Frank