1973-1974: Kreidler Florett RS (Renn Sport)

Kreidler RS lanceres herhjemme, men her sker noget spøjst. I andre lande er RS betegnelsen forbeholdt motorcykler, men her i danmark får vi også en “knallert version” af RS’en. Der er flere teorier om hvorfor, en teori er, at forhandleren importerede dem som motorcykler, hvorefter der blev eftermonteret en 3 gearet motor, for så at sælge modellen som knallert, for at undgå/omgå en afgift på importerede knallerter. En anden er, at man monterede 3 gears motor på de man ikke kunne få solgt som motorcykel, da det vær lettere at sælge knallerter, end små motorcykler, en helt 3. er at ungdommen dengang var bedejstret for netop disse modeller i udlandet, så man valgte at sætte “RS” stafferinger på de maskiner som i andre lande er kendt som “RM”, en “mokick” (knallert) udgave af RS’en. Hvis teorien omkring stelnummrene skal holde stik, altså at knallert modellernes stelnummer starter med “3”, så må den sidstnævnte spekulation holde stik, jeg har i skrivende stund 2 danske RS’ere, en af dem original og urørt, med 4000km på klokken, hvor stelnummeret starter med 3.

Det var vidst et lille sidespring. Den første knallert version af RS’en vi fik herhjemme var blæserkølet, igen en særhed som muligvis bekræfter teorien omkring ommærkede “RM” modeller, da RS ellers altid har været udelukkende fartvindkølede maskiner i andre lande.  Der er igen foretaget omfattende ændringer i designet, stelkonstruktionen forbliver den samme, men en ny type forgaffel med ben i fuld længde benyttes, ligeledes benytter man nye bagstøddæmpere med synlige fjedre. Motoren er stadig den samme, men denne gang har man udskiftet de gamle campagnolo hjulnav, til nye Leleu hjulnav, med 120mm bremser. Senere i modellens levetid brugte man Leleu nav med 160mm bremser. Udstødningen er udskiftet til en lige model, uden det afrundede endestykke, mange kalder disse typer udstødninger for “cigar udstødning”, da de bærer lighed til en cigar. Sædet får langsgående riller. Man benytter nu en skarp orange farve, kaldet signal orange, i stedet for de efterhånden godt brugte røde, og grå farve, tanken er nu også udskiftet med en ny model, i chrome. Kreidler har nu fået nyt liv, og er igen med på moden. Kreidleren på billedet er blevet omlakeret i en mindre skarp orange farve.


1974-1975: Kreidler Florett RS (Renn Sport) “Grand Prix”

RS saga’en fortsætter. Der foretages ændringer i designet igen, den mest nævneværdige er, at motoren nu er luftkølet. Man benytter den “runde” cylindertype, hvor udstødningen stadig monteres med spændebånd. Denne version kører ogsåudelukkende med Leleu nav, med 160mm bremser. Det er i øvrigt kun 1mm mindre end tromlebremserne bagi en VW Golf 2, hehe. Der foretages også gradvist ændringer i designet i denne models levetid, undervejs bliver sædet med de langsgående riller f.eks. udskiftet til et, med tværgående riller.


1976: Kreidler Florett RS (Renn Sport)

Dette er den sidste version af RS, vi ser på knallert markedet herhjemme. I 1975 bliver den første model RMC lanceret, og den efterhånden aldrene model RS får et sidste facelift. Man benytter nu den mere kantede cylinder, med flancemonteret forrør, som også benyttes på de kommende RMC elektronik modeller, man bruger RMC lygteholdere på forgaflen, og sportssimmeringene i forgaflen bliver udskiftet med gummimanchetter. Man benytter også den nye, større RMC forlygte, og det nye VDO speedometer, som er monteret i en seperat holder. Man monterer også et højere styr, og i min ydmyge mening er det en forbedring der vil noget, det giver en meget bedre kørestilling. Undervejs i denne models levetid, bliver der også boret huller i stellet til montering af sidekasser, og inden den er helt udfaset er ophængene til sidekasserne der endda også. Endeligt bruger man en mere holdbar, med knap så skarp orange farve på stellet på denne model, denne farve er kendt som rødorange.