Hvordan spotter man en original, dansk Yamaha FS1 4-gear cylinder?

Læs med her!

Cylinder og stempel er en sliddel på en knallert – på et tidspunkt er de slidt op. Man kan så købe et helt nyt sæt, eller bore det gamle op til næste overstørrelse med et passende, nyt stempel.

Nye, reproduktion cylindersæt
Der kan dog være en del bøvl med kvaliteten af nyere, reproducerede cylindre til Yamaha FS1 4-gear knallerter. De kan have håbløst dårlige tolerencer, være skæve og/eller ovale, skyllekanalerne passe dårligt med motorhusets kanaler, osv. Køb dem endelig ikke for billigt!

Gamle, originale cylindersæt
Der blev i sin tid lavet en del forskellige, originale cylindre, afhængig af hvilket marked/hvilke lande knallerten blev solgt i. Der er lidt debat om, præcis hvilke typer vi fik til Danmark. Der er fortalere for 381, 257 og F5B typerne, med to eller tre skyllekanaler. TUM godkendelsen hed TUM 178. Godkendelsen og cylindertypen er indstøbt i hver side af de øverste køleribber. Det kan være svært at skelne de gamle originale cylindre fra nyere kopier, men billederne her, leder dig godt på vej:


Original, dansk Yamaha FS1 4-gear cylinder med streg i støbningen, V1


Original, dansk Yamaha FS1 4-gear cylinder med streg i støbningen, V2


Original, dansk Yamaha FS1 4-gear cylinder med tolerence påtrykt, V1


Original, dansk Yamaha FS1 4-gear cylinder med tolerence påtrykt, V2