I slutningen af 1970’erne kom  der ny lovgivning på knallertområdet, og “alle” de store motorcykellignende knallerter, blev ulovlige at sælge i Danmark. De blev både for tunge og havde flere end de tilladte 2 gear.  Det dræbte praktisk talt det store knallertboom man oplevede i 1970’erne. Nogle enkelte producenter lavede nogle modeller specielt til det danske marked – f.eks. Yamaha FS1 2-gear og Suzuki DM50 Samurai.

Denne model blev helt ekstraordinært KUN solgt i Danmark! DM i modelnavnet = DenMark og blev produceret i årene 1983-1997.

Suzuki DM50 Samurai er opbygget som en “klassisk stor knallert”, som lille motorcykel med en forholdsvis stor benzintank. Den har mange fine detaljer såsom blinklys, langt og kort lys, stoplys, speedometer, kilometertæller og horn. Selve motoren er på 2 gear og cylinderen er på 49 cm³. Som standard har den 2,7 hestekræfter og kan køre 30-35 km/t, dette varierer dog meget i forhold til tuning, slid og vedligeholdelse.

Suzuki DM50 Samurai tuning

Da knallerten i modsætning til tidligere tiders knallerter blev bygget til at være en “30’er knallert”, er ret svært at tune en Suzuki DM50 Samurai. Da mange ting på motoren er spinkelt bygget, holder den heller ikke til voldsom tuning, i det lange løb. Men, man kan naturligvis fjerne plomben, der sidder i studsen, skifte luftfilter, skifte til en større dyse  og/eller skifte fortandhjul fra 11 tænder (standard) til 12 eller 13 tænder, hvilket dog kun kan gøres ved at skære i motorblokken.

Suzuki DM50 Samurai farver

  • Rød (Blå stafferinger)
  • Sort (Blå stafferinger)
  • Sølvgrå (Sorte stafferinger)
  • Rød metallic (Sølv stafferinger)
  • Blå Metallic (Blå stafferinger)

 

Mere information

>> Klik her for at se en oversigt over alt indhold mærket med “Suzuki DM50 Samurai”.