I slutningen af 1970’erne kom der ny lovgivning på knallertområdet, og “alle” de store motorcykellignende knallerter, blev ulovlige at sælge i Danmark. De blev både for tunge og havde flere end de tilladte 2 gear. Det dræbte praktisk talt det store knallertboom man oplevede i 1970’erne. Nogle enkelte producenter lavede nogle modeller specielt til det danske marked – f.eks. Suzuki DM50 og Yamaha FS1 2-gear.
Yamaha FS1 2-gear har mange fællestræk med den klassiske Yamaha FS1 4-gear. Grundkonstruktionen – selve stellet – er det samme som på den gamle Yamaha 4-gear, men med bl.a. mere spinkle hjul samt forgaffel og selvfølgelig kun 2 gear. Tillige blev cylinderen udskiftet til en 2-skyller, og diameteren i indsugningspladen blev ændret til max. at måtte være 5,2 mm. Model 1988, 3EE1, Denmark har også helt andre stel- og motornumre.
Da Yamaha i 1994 ophørte med at producere Yamaha FS-1 modellen på verdensplan, udgik den specielle danske 2-gears version desværre også.
Yamaha FS1 2-gear, data
- Cylinderens diameter: 40 mm.
- Slaglængde: 39,7 mm.
- Volumen: 49,0 ccm.
- Max. tilladt effekt: 1,2 HK.
- Karburator: 10 mm.
- Standard strålespids: #55
- Platinafstand: 0,3 – 0,4 mm.
- Tændrør, standard: BR6HS og B6HS
- Dæk størrelse forhjul: 2 1/4 – 17
- Dæk størrelse baghjul:
- Vægt: Ca. 59,6 Kg
- Stelnummerets placering: På højre side af kronrøret
- Stelnummer starter fra: 3EE – 100000
- Tankkapacitet: 7 liter.
Yamaha FS1 2-gear, farver
Den blev importeret til Danmark i følgende 3 farver: