Den klassiske Yamaha FS-1, eller blot  Yamaha 4-gear, er den måske mest populære knallert fra 1970’erne, og står som den arketypiske, klassiske knallert.  Yamaha FS1 kom til Danmark i flere modeller, bl.a. med skivebremse (DX) eller tromlebremse (K1), og med diverse mindre updates i farver og detaljer .

 

Yamaha FS1 4-gear K & DX

Yamaha FS-1 4gear er nok i al sin beskedenhed den til dato mest populære knallert med gear, der er blevet solgt på det danske marked. Yamaha knallerten blev op gennem 1970’erne uhyre populær og salget af nye Yamaha 4-gears knallerter nåede i visse år op på 10.000 stk. Yamaha FS-1 4-gear findes i 2 udgaver: En K-model med tromlebremse på forhjulet. En DX-model med skivebremse på forhjulet. I Maj 1977 blev knallertlovgivningen ændret, således at knallerter med mere end 2-gear i motoren ikke længere måtte sælges. Dog var det sådan, at de knallerter der allerede var kommet ind i landet inden loven blev vedtaget, naturligvis måtte sælges. Derfor kunne man frem til 1979 stadig købe nye Yamaha FS-1 4-gears knallerter i de fleste forretninger. Selvom salget stoppede i Danmark udgik Yamaha FS-1 modellen ikke. Den forsatte sin sejrsgang i en hel række lande verden over og kunne frem til 1994 købes i en udgave, der ikke adskiller sig væsentligt fra den model, der blev solgt tilbage i 1970’erne i Danmark.

1969

Den første Yamaha 4-gears knallert på det danske marked blev lanceret i 1969 og var med drejeventilsmotor og forkromet oplagt udstødning. De blev importeret til Danmark i perioden 1969 – 1972, med motor nummer af følgende format:  FS-1-XXXXXX. Efter 1972 gik man over til motorer med membran-styret indsugning. Motoren med drejeventil blev dog helt frem til 1994 solgt i adskillige andre lande. Både i en udgave med og uden oliepumpe.

1972

I 1972 kom så den model motor vi bedst kender idag, nemlig motoren med membran-syret indsugning. Disse motorer med membran-styret indsugning fra efter 1972 har motor nummer med følgende  format 381-xxxxxx. Motoren forblev stort set uændret i konstruktionen helt frem til 1994, hvor Yamaha FS-1 modellen udgik på verdensplan.

1972-1973

I perioden 1972 – 1973 blev Yamaha FS-1 leveret i en ss-model med udstødning hen langs højre side, små metalsideskjolde samt en højere benzintank.

1974

I 1974 ændredes designet af benzintanken til en smallere model og denne udgave forblev uændret frem til og med 1976.

1976

Dog skal det nævnes, at der i 1976 også kom en model med tykke forgaffelben og skivebremsesystem med rund bremsevæskebeholder. Denne model der blev solgt frem til og med 1976 kaldes i daglig tale for GL.MODEL og er udover ovennævnte ting kendetegnet ved, at baghjulet er af “navkoblings-typen” (gummitræk).

1977

I 1977 ændrede man igen på designet af knallerten. Det betød, at benzinhanen blev flyttet frem, således at der var plads til store plastiksideskjolde. Baghjulet blev også ændret fra “navkobling-typen” til en model, hvor bagtandhjulet sidder fast på bagnavet. på skivebremsemodellen blev forgaffelbenene tyndere og bremsevæskebeholderen var nu firkantet.

Denne model kaldes i daglig tale NY.MODEL.

1994

I 1994 ophørte produktionen af Yamaha FS-1 modellen og hermed slutte en stor æra i knallerthistorien.

 

 

 

 

 

 

> Se alle indlæg om Yamaha FS1 4-gear